Skip to main content

PinTas 2019




HALA TUJU SMK JALAN BUKIT
KE ARAH TS25
PELAN INTERVENSI TRANSFORMASI
SEKOLAH (PInTaS - 1) 2019
 SMK JALAN BUKIT
  

BIDANG FOKUS 1  : PdPc GURU BERKESAN BERTERASKAN PAK21
CHAMPION             : PN HJH ROSLINA CHE OMAR

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
BIDANG KEBERHASILAN /
ASPIRASI
BIDANG FOKUS
DATA DIKUMPUL
TOV/
BASELINE
KRITERIA KEJAYAAN (ETR/INDIKATOR)
INISIATIF
KAEDAH PEMANTAUAN
PIHAK BERTANGGUNG JAWAB
TEMPOH MASA
KEPERLUAN  SUMBER
EVIDEN
DAPATAN PENILAIAN
KOS SEBENAR
Guru Berkualiti
PdPc Guru Berkesan berteraskan PAK 21
(berpusat murid, murid aktif belajar, guru kreatif, BBB dimanfaatkan)









































Skor SKPMg2 Guru





Pencapaian Peperiksaan Akhir Thun (PAT) Ting 1 dan 2 dan PT3
B Melayu, Sains, Matematik,
B Inggeris
Sejarah


Pencapaian PAT (Ting 4) dan SPM
BM dan Sejarah


















































100/104 orang guru (96.2%) mencapai skor SKPM 85% ke atas

    <80  = 1
80 - 85 = 3
85 - 90 = 72
     >90 = 28


TOV T1 & T2
Intervensi
Peralihan -  6 org
Ting 1 - 5 org
Ting 2- 2 org 


TOV T1
(PPT 2019)
BM (%, GPMP)

BI (%, GPMP)

MT (%, GPMP)

SN (%, GPMP)

Sejarah (%,
GPMP)


TOV T2
(PAT T1 2018)
BM (  74.31  %, GPMP: 4.44 )

BI (64.00%,
GPMP: 4.32) 

MT (24.10%,
GPMP :5.50)

SN (24.51%, GPMP:5.71)

Sejarah
(66.40 %,
GPMP: 4.92

TOV T3
(PAT T2 2018)

BM (69.07%, GPMP: 4.25)

BI (74.05%,
GPMP: 3.90)

MT (27.78%, GPMP:  5.44)

SN (41.24%, GPMP: 5.25)

Sejarah (58.33 %,
GPMP:  4.87)


TOV T4 (PPT 2019) 
BM – ( % lulus, GPMP)

SJ – (% lulus, GPMP)

BI -  (% lulus, GPMP)

MT– (% lulus, GPMP)

TOV T5
(PAT T4  2018) 
BM – (62.12%, GPMP:  6.72)

SJ – (63.50%, GPMP: 7.23)


BI -  (72.35%, GPMP:5.92:)

MT-  (41.92%, GPMP: 7.38)


ETR Skor SKPMg2
100% guru mencapai skor SKPMG2 85% ke atas
    <80  = 0
80 - 85 = 0
85 - 90 =  65
     >90 =  39


ETR T1 & T2
Intervensi
Peralihan - 0 org
Ting 1 -   0  org
Ting 2 –  0 org


ETR T1
(PAT 2019)
BM (%, GPMP)

BI (%, GPMP)

MT (%, GPMP

SN (%, GPMP)

Sejarah (%,
GPMP)


ETR T2
(PAT T2 2019)
BM (75%, GPMP 4.3)  

BI (65%,
GPMP 4.3)

MT (30%,
GPMP  5.3)

SN (27%, GPMP  5.5)

Sejarah
 (70%, GPMP 4.9)


ETR T3
( PT3 2019)

BM (70%, GPMP 4.1)

BI (78%, GPMP 3.6)

MT (45%, GPMP 4.7)

SN (44%, GPMP 5.1)

Sejarah
(70%, GPMP 4.7)


ETR T4
(PAT -T4 2019) 
BM – (% lulus, GPMP)

SJ – (% lulus, GPMP)
BI -  (% lulus, GPMP)

MT -  (% lulus, GPMP)

ETR T5
(SPM  2019)
BM – (90.0 %, GPMP 5.18)

SJ – (80%, GPMP 5.3)


BI -  (87% lulus, GPMP: 5.90)

MT -  (79% lulus, GPMP: 5.72)
1.1
CPD:i

i.Bimbingan   TS25  SIP+

ii. PdPc Berkesan PAK 21

iii Bengkel PBD

iv Bengkel KmR


v. Bengkel PLC  Panitia

vi. Bengkel Penyediaan Profil Murid

Ketua Projek: Pn Norkhaliza A Jalil









1.1.1 Laporan kehadiran,
Laporan CPD dan Penilaian /respon CPD

Pn Rozita bt  Said
Pn. Zaharah  bt Bachek
Pn. Surida bt Osman
Pn Puteri Fairose Saedah bt Aliasa


Jan - Julai
Bahan:
Slaid Power Point
Bahan Bercetak


Penceramah
: Pn Nor Hainie bt Abu Bakar
:Pn Rosni

:Pn Norziah bt Amin
 : Pn Nurul Badar

Instrumen Penilaian Program



Senarai Kehadiran

Laporan
CPD




Analisis Penilaian Program



SKPMg2 Std 4














































































1.1.2 Suara Guru



















Pn Zaharah bt Bachek



Borang Instrumen Suara Guru

Analisis Suara Guru















1.2 Praktis PdPc Berkesan di kelas

Ketua Projek : Pn  Norzihan bt Ismail













1.2.1 Learning Walk
- Rangsangan guru  dalam melibatkan  PdPc murid
- OP & KK
-Penggunaan  mini bord
-Aktiviti murid

Pn. Hazalina bt Suratman
Pn. Rosliza MZ
Pn. Zanariah MN
Pn. Koay Sim Bee
Pn. Zarina Ngasiran

Feb  -  Sept
Borang Instrumen LW
i. Rangsangan Guru
ii. Rangsangan Murid
iii. Penggunaan Papan Putih
iv. Penggunaan mini bord
v. Aktiviti murid
Data & Laporan Analisis



1.2.2 Suara Murid
Pn. Zurina Zaini
Feb - Sept


Borang Instrumen Suara Murid  - Soalan tertutup dan terbuka - selepas PdPc

Peti cadangan

Data & Laporan Analisis


1.2.3 Pencerapan
Pn Norkhaliza bt A Jalil
Pn Norzihan bt Ismail
Pn Zaharah bt Ghazali
Pn Nesamalar a/p Chelliah Samuel K

Feb - Sept
Instrumen SKPMg2
Analisis Pencerapan

    


1.2.4 Penyemakan Penulisan RPH
Pn. Hazalina bt Suratman
Pn Lee Sock Lee
Feb- Sept
Fail / Buku Rekod Mengajar

Instrumen Penyemakan
Senarai Semak Three Part Lessons

Penulisan Refleksi









1.2.5
Penyemakan Buku Kerja Murid


Pn Norliyanti bt Ithnain
Pn Lee Huat Chin
Pn Norazimah bt Mamat
Pn Lam Paw Kuan
Feb - Sept
Buku Kerja Murid

Instrumen Penyemakan
Buku Kerja Murid
Analisis Penyemakan Buku Kerja Murid










1.3 PLC

Ketua Projek : Pn  Hamidah bt  Abdul  Latif
1.3.1 Senarai semak PLC
Lesson Study/Pear Coaching/Teacher Sharing

Pn Zaihaidah bt Hassan  Raza
Feb - Oktober
Instrumen SKPMg2
Analisis Keperluan PLC menerusi SKPMg2








1.3.2 Rekod kehadiran dan Pelaporan PLC
(mengikut bidang)
Lesson Study / Peer Coaching

S Jayanthi a/p  Sanasi
Pn Hafzahaida bt Hamad

Feb - Oktober
Instrumen PLC mengikut Panitia
Laporan PLC mengikut panitia

Bilangan guru yang dapat memperbaiki PdPc selepas PLC







1.3.3 Pemantauan PLC

Pn  Ummi Erna bt Mohd Shukri
Pn Norazimah bt Mamat



Feb - Oktober
Jadual Pemantauan PLC
Instrumen Pemantauan
Laporan Pemantauan PLC
Bilangan PLC yang dapat dilaksanakan











1.4 Coaching Mentoring (C&M)

Ketua Projek : Pn Zaihaidah bt Hassan Raza









1.4.1 Instrumen C & M, Pelaksanaan dan Laporan

Pn Mumtaz Bee bt Abd Aziz
Pn Noraini bt Mohamad
Pn Kartini bt Maniran


Jan - Oktober

Borang SKPMg2 (Std 4) dan Borang Sesi Coaching Mentoring
Laporan Coaching
Skor SKPMg2 selepas perlaksanaan


1.4.2
Pemantauan
Pn Rohayati bt Mohammed
Jan - Oktober
Daftar Log Coaching
Analisa Daftar Log Coaching
Bilangan % guru yang telah menjalani sesi coaching-








1.5 Program-program meningkatkan Pencapaian Akademik  dan kemenjadian murid

Ketua Projek:
Pn Zaharah bt Ghazali










1.5.1 Laporan  program, kehadiran murid dan keberkesanan program




Pn Sim Kay Shu
Pn Zarina Ngasiran
Pn  Zurina bt Zaini
Pn Zaharah bt Bachek
Pn Nor Saliza bt Saad
Pn Thiruchelvi a/p R Ramasamy




April - Oktober
Penceramah
Konsultan
Bahan-bahan Bengkel
Peralatan dan Bahan-bahan PA21
Instrumen keberkesanan program
-Suara Murid
Laporan Penilaian Program (guru dan murid)

Analisis kehadiran
(sasaran dan kehadiran )

Analisis keberkesanan program

%   Kehadiran Murid dpd murid target

Hasil analisis
1. kurang berkesan
2.berkesan
3. sangat berkesan

Kehadiran Kilauan Permata

Penetapan Target -
keha dan Temu Mesra
Kehadiran ibu bapa:

Pelaksanaan KmR Tg 3

Bil murid yang terlibat dalam  Prog Champion 
Guru muda Immersion


1.5.2 Analisa PAT , PT3 dan SPM

Pn  Yang  Fai Chin
Pn Sita Hajara bt Rosli
Pn Ainizam bt Kamarulzaman

Oktober

Kertas PAT
SAPS

Analisis Peperiksaan
(SAPS)
AR3 Ting 1,2 dan 3

Intervensi
Ting 1 -  org
Ting 2 -  org


AR3 Ting 1
(PAT 2019
BM (%, GPMP)
BI (%, GPMP)
MT (%, GPMP)
SN (%, GPMP) 
Sejarah  (%, GPMP) 
AR3 Ting 2
(PAT 2019)
BM (%, GPMP)
BI (%, GPMP)
MT (%, GPMP)
SN (%, GPMP)
Sejarah (%,GPMP)


AR3 Ting 3
( PT3 2019)
BM (%, GPMP)
BI (%, GPMP)
MT (%, GPMP)
SN (%, GPMP)
Sejarah (%, GPMP) 
 
AR3 Ting 4
(PAT 2019) 
BM (% lulus, GPMP)
SJ (% lulus, GPMP)
BI (% lulus, GPMP)
MT (% lulus, GPMP)


AR3 Ting 5
SPM 2019)
BM (% lulus, GPMP)
SJ (% lulus, GPMP)
BI (% lulus, GPMP)
MT(% lulus, GPMP)












BIDANG FOKUS 2 :  PENGUPAYAAN PEMIMPIN PELAPIS UNTUK MEMBANGUNKAN PERSEKITARAN                                        PEMBELAJARAN BERMAKNA
 CHAMPION            : PUAN NORKHALIZA BINTI A JALIL

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
BIDANG KEBERHASILAN/
ASPIRASI
BIDANG FOKUS
DATA DIKUMPUL
TOV/
BASELINE
KRITERIA KEJAYAAN (ETR/INDIKATOR)
INISIATIF
KAEDAH PEMANTAUAN
PIHAK BERTANGGUNG JAWAB
TEMPOH MASA
KEPERLUAN  SUMBER
EVIDEN
DAPATAN PENILAIAN
KOS SEBENAR

Pengupayaann pemimpin pelapis untuk membangunkan persekitaran pembelajaran bermakna

Bilangan kelas yang kondusif  bercirikan PA21






































Bilangan …….









Bilangan murid yang mempunyai kes disiplin berat








Bilangan murid yang datang lewat ke sekolah






Bilangan kes ponteng kelas




TOV:
75% (28/37 kelas)
kelas kondusif

















































51 kes














52 kes
100% (37/37 kelas) kelas kondusif







































35 kes














35 kes








250 kes
2.1Program Learning Walk Fizikal

Ketua Projek : Pn Ruzihan bt Jantan













2.1.1 Laporan Pencerapan Learning Walk Fizikal menggunakan Google Form
En Mohd Hafiz bin Abdullah
Pn Hamimah bt Zahari
Pn Jamilah bt Mohd
Feb - November

Telefon dan
Talian internet

Google Form
Analisis Elemen Pencerapan LW Fizikal
Visi dan Misi
Jadual Bertugas
Jadual Waktu
Ruang Maklumat Mata Pelajaran
Susut Bacaan (NILAM)
Sudut Parking Lot
Papan Ganjaran
Ruang Tarikh, OP dan KK
Susunan kerusi meja
Sudut hasil kerja murid
Sudut PPDa
Kebersihan dan keceriaan

2.1.2 Suara Murid

Pn Zurina bt Zaini

Jan
Borang Instrumen Suara Murid
-Murid akan diberikan pendedahan pada perhimpunan rasmi sekolah.
- Murid baru akan diberi penerangan semasa pendaftaran.
- Semua program sekolah akan dinilai Suara Murid.
Data & Laporan Analisis


2.1.3 Suara Ibu bapa


Pn Siti Aula

Julai
Borang Instrumen Suara Ibu bapa
Data & Laporan Analisis


2.2 Program Penyayang

Ziarah Cakna
Sambutan Ulangtahun Kelahiran


Projek Leader:
Pn Zurina bt Zaini

2.2.1 Instrumen, Pelaksanaan dan Pelaporan Program






2.2.3 Suara Murid
Pn Zaharah bt Bachek
Pn Siti Aula bt Ab Rahman


Jan- Sept



Laporan

Analisis Penilaian Program



2.3 Program Pembinaan Sahsiah

Ketua Projek: Pn Mumtaz Bee bt Abdul Aziz
2.3.1 Instrumen, Pelaksanaan dan Pelaporan
Pn Zurina bt Zaini
Pn Zaharah bt Bachek
En. Mohd Alimi bin Baharudin
Pn Radhiah bt Idris
Pn Aslizam bt Hussain
Pn Norlilawati bt Idris
Rujuk Takwim
Instrumen Modul PPSDM
Laporan
Analisis Data



2.4 Program Demi Masa
(Kes Lewat)
Ketua Projek : Pn Sim Kay Shu

2.4.1 Instrumen, Pelaksanaan dan Pelaporan








2.4.2 Suara Murid
Pn Faridah bt Suhami
Pn Nik Norasyikin bt Nik Musa
Pn Harnani bt Ab Razak
Pn Norizan bt Muhammad

Feb - November
Mesin pengetik
Punch Card
Buku Laporan



349 kes







2.5 Program Awak Kat Mana
Ketua Projek :
Pn Noor Azlina bt Abdul Hamid

2.5.1 Instrumen, Pelaksanaan dan Pelaporan





2.5.2 Suara Murid
Pn Nik Norasyikin bt Nik Musa
Pn Ainizam bt Kamaruzaman
Pn Nur Izzati bt Mohd Badri

Feb - Nov






Comments

  1. salam....perkongsian ilmu yang amat bermakna.. tahniah dan syabas..

    ReplyDelete
  2. salam. saya nak tanya boleh tak saya nak tahu lebih lanjut berkaitan cara nak buat PinTas ni.

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsian. boleh dijadikan sebagai panduan. semoga diberi barokah dan dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian. boleh dijadikan sebagai panduan....semoga dipermudahkan akan segala urusan..

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsian ilmu.God bless u all always.Good luck.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pertandingan Poster Sempena Minggu Disiplin dan Pemantapan Sahsiah Murid

Pertandingan Melukis Poster melibatkan 2 orang ahli kelab/Persatuan bagi SESI PAGI (🌹dikecualikan murid tingkatan 3🌹) Tema Poster - Anti Buli - Anti Rokok - Anti Dadah - Anti Rokok * pilih mana2 satu tajuk sahaja. Pelaksanaan Program Tarikh: 2 Mei 2018 ( Rabu) Masa: 7.30 hingga 10.30 pagi Lokasi: Pusat Sumber SMKJB *Peralatan melukis dan mewarna sendiri *Kertas lukisan disediakan. Sorotan gambar sepanjang program berlangsung dan hasil murid .

PROFESIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) PANITIA MATEMATIK

LAPORAN   PROFESIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) PANITIA   MATEMATIK TAHUN 2018   KALI-1 Objektif: a) Guru-guru bekerja secara kolaboratif serta berterusan   untuk mencapai teknik pdp    berkesan b) Guru bersama-sama mempelajari teknik-teknik penggunaan kalkulator secara efisien Maklumat Pelaksanaan : Aktiviti             : Tunjuk cara dalam pengajaran (lesson demonstration) Tarikh              : 2 Februari 2018 ( Jumaat ) Tempat             : Anjung Algebra Sasaran            :   Semua guru matematik sesi pagi dan petang Perbelanjaan     : Tiada Laporan Aktiviti : Perkongsian ilmu daripada guru yang berpengalaman iaitu Pn Sim Kay Shu tentang teknik penyelesaian persamaan linear dan kuadratik dengan menggunakan kalkulator Kekuatan: 1. Penceramah berpengalaman 2. Teknik yang menarik dan mudah difahami Kelemahan:   Kekangan masa Penambahbaikan: Teknik-teknik PLC   yang perlu di praktikkan   ialah a)      Pengajaran bersama rakan guru ( t