Skip to main content

Maklumat Am

VISI SEKOLAH

Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang

MISI SEKOLAH

Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti


Piagam Pelanggan

Kami berusaha untuk memberi perkhidmatan berkualiti dan adil kepada semua pelanggan :

1. Memberi Peluang pembelajaran serta mengembangkan potensi pelajar.

2. Memastikan kebajikan staf diutamakan.

3. Melayan ibubapa / penjaga / komuniti dengan mesra.

4. Memastikan dasar dan arahan kerajaan dilaksanakan



SEJARAH SEKOLAH

Sejarah SMK Jalan Bukit bermula pada April 1962 yang mulanya sekolah ini adalah sebuah Sekolah Pelajaran Lanjutan untuk menampung murid-murid yang gagal dalam peperiksaan memasuki sekolah menengah (Malaysian Secondary School Entrance Examination). Pada peringkat awalnya, sekolah ini tidak mempunyai bangunan tersendiri dan hanya mempunyai seorang pengetua, 2 orang guru pelatih, 5 orang guru pelatih Pelajaran Lanjutan dan 150 pelajar, terpaksa menumpang 4 buah bilik darjah di SMK Tinggi Kajang. Setelah hampir setahun sekolah ini beroperasi, seramai 5 orang pelajar iaitu 2 orang pelajar lelaki dan 3 pelajar perempuan telah lulus dalam peperiksaan MMSEE dan dapat melanjutkan pelajaran ke SMK Tinggi Kajang dan SMK Convent Kajang.

Pada 1 Oktober 1964, 2 blok bangunan telah siap di bina, tetapi sekolah ini masih berfungsi sebagai Sekolah Pelajaran Lanjutan. Pada penghujung tahun itu, sekolah ini hanya mampu melahirkan seorang pelajar lelaki dan seorang pelajar perempuan yang lulus dalam peperiksaan L.C.E. Selepas itu, bangunan SMK Jalan Bukit yang terdiri daripada 2 blok bangunan dan 10 bilik darjah menjadi amat penting sekali bagi menampung pelajar-pelajar lanjutan terutamanya kepada mereka yang datang dari SRJK Tamil dan SRJK Cina.

Pada 1 Januari 1985, sekolah ini mula berfungsi sebagai sekolah bantuan penuh kerajaan dengan pelbagai jurusan dalam bahasa Inggeris serta asas kepada wujudnya SMK Jalan Bukit. Sebagai sekolah bantuan penuh kerajaan, sekolah ini menerima pelajar-pelajar dari SRJK Cina, SRJK Tamil dan Sekolah Kebangsaan dari kawasan Semenyih, Kajang dan Bangi. Berikutan dengan fungsi sekolah ini sebagai sekolan bantuan penuh kerajaan maka sekolah ini diberi nama Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (Inggeris) Jalan Bukit atau HillStreet Lower Secondary School.

Pada tahun 1976, bermulanya kelas Tingkatan Empat Sastera. Sebelum ini mereka yang lulus L.C.E dihantar ke SMK Tinggi Kajang, SMKJ (Cina) Yu Hua dan SMK Convent Kajang. Pada tahun 1977, buat pertama kalinya sekolah ini telah mengeluarkan pelajar-pelajar lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pada tahun 1983, kelas Tingkatan Empat Aliran Sains dimulakan sehingga ke hari ini dan menjadikan sekolah ini setaraf dengan sekolah-sekolah menengah yang lain di Daerah Hulu Langat. Pada tahun 1973 atas kepentingan Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Laporan Kabinet yang memastikan semua sekolah menengah menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar, maka Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (Inggeris) Jalan Bukit bertukar kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Bukit.

Comments

Popular posts from this blog

PinTas 2019

HALA TUJU SMK JALAN BUKIT KE ARAH TS25 PELAN INTERVENSI TRANSFORMASI SEKOLAH (PInTaS - 1)  2019  SMK JALAN BUKIT     BIDANG FOKUS 1    : PdPc GURU BERKESAN BERTERASKAN PAK21 CHAMPION               : PN HJH ROSLINA CHE OMAR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 BIDANG KEBERHASILAN / ASPIRASI BIDANG FOKUS DATA DIKUMPUL TOV/ BASELINE KRITERIA KEJAYAAN (ETR/INDIKATOR) INISIATIF KAEDAH PEMANTAUAN PIHAK BERTANGGUNG JAWAB TEMPOH MASA KEPERLUAN   SUMBER EVIDEN DAPATAN PENILAIAN KOS SEBENAR Guru Berkualiti PdPc Guru Berkesan berteraskan PAK 21 (berpusat murid, murid aktif belajar, guru kreatif, BBB dimanfaatkan ) Skor SKPMg2 Guru Pencapaian Peperiksaan Akhir Thun (PAT) Ting 1 dan 2 dan PT3 B Melayu, Sains, Matematik,

Pertandingan Poster Sempena Minggu Disiplin dan Pemantapan Sahsiah Murid

Pertandingan Melukis Poster melibatkan 2 orang ahli kelab/Persatuan bagi SESI PAGI (🌹dikecualikan murid tingkatan 3🌹) Tema Poster - Anti Buli - Anti Rokok - Anti Dadah - Anti Rokok * pilih mana2 satu tajuk sahaja. Pelaksanaan Program Tarikh: 2 Mei 2018 ( Rabu) Masa: 7.30 hingga 10.30 pagi Lokasi: Pusat Sumber SMKJB *Peralatan melukis dan mewarna sendiri *Kertas lukisan disediakan. Sorotan gambar sepanjang program berlangsung dan hasil murid .

PROFESIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) PANITIA MATEMATIK

LAPORAN   PROFESIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC) PANITIA   MATEMATIK TAHUN 2018   KALI-1 Objektif: a) Guru-guru bekerja secara kolaboratif serta berterusan   untuk mencapai teknik pdp    berkesan b) Guru bersama-sama mempelajari teknik-teknik penggunaan kalkulator secara efisien Maklumat Pelaksanaan : Aktiviti             : Tunjuk cara dalam pengajaran (lesson demonstration) Tarikh              : 2 Februari 2018 ( Jumaat ) Tempat             : Anjung Algebra Sasaran            :   Semua guru matematik sesi pagi dan petang Perbelanjaan     : Tiada Laporan Aktiviti : Perkongsian ilmu daripada guru yang berpengalaman iaitu Pn Sim Kay Shu tentang teknik penyelesaian persamaan linear dan kuadratik dengan menggunakan kalkulator Kekuatan: 1. Penceramah berpengalaman 2. Teknik yang menarik dan mudah difahami Kelemahan:   Kekangan masa Penambahbaikan: Teknik-teknik PLC   yang perlu di praktikkan   ialah a)      Pengajaran bersama rakan guru ( t